Trafiekcijfers maart 2020
Vergelijking tussen de periode Mar 2019 en 2020
2019 |
2020 |
Verschil |
|
Commercieel: |
241 |
205 |
-14,9% |
2019 |
2020 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
1.640 |
1.271 |
-22,5% |
Passagiers: |
24.784 |
11.588 |
-53,2% |
Vracht: |
1.663 |
3.157 |
+89,8% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Mar 2019 en 2020
2019 |
2020 |
Verschil |
|
Commercieel: |
763 |
808 |
+5,9% |
2019 |
2020 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
4.853 |
4.478 |
-7,7% |
Passagiers: |
63.150 |
54.112 |
-14,3% |
Vracht: |
6.419 |
9.822 |
+53% |
Commentaar:
COVID-19 impact op de luchtvaart: ook Luchthaven Oostende-Brugge ontsnapt niet
De luchthavenactiviteiten namen in Oostende een vliegende start in 2020 en het zag ernaar uit dat we ons eerste kwartaal voortreffelijk zouden afsluiten met een groei op zowel cargovlak, general aviation (zakenluchtvaart) als de lijnvluchten van TUI fly.
Het landschap van Europa veranderde al heel snel met landgrenzen die begin maart werden gesloten door een exponentiële toename van het aantal besmettingen. Deze situatie bleek al gauw onhoudbaar waardoor TUI fly dan ook besliste, naar analogie met andere luchtvaartmaatschappijen, om tijdelijk hun operaties op te schorten in het belang van alle passagiers en personeelsleden. De impact op trafiekcijfers is dan ook voor de maand maart significant. Wat een schitterend eerste kwartaal moest worden is door ‘corona’ nu heel gewoontjes.
Passagierscijfers
De impact van COVID-19 is aanzienlijk. Het aantal passagiers daalde met 53,2% tot 11.588 t.o.v. 24 784 passagiers in maart 2019. We sluiten de eerste 3 maanden van 2020 dan ook af met 14,3% minder passagiers ten opzichte van 2019. Hierbij weegt vooral het wegvallen van de passagiersvluchten door.
Cargo
Door het wegvallen van de intercontinentale passagiersvluchten en de extra cargo capaciteit is de vraag naar cargovluchten wereldwijd toegenomen. De luchthaven van Oostende-Brugge is hier geen uitzondering. Zo steeg het cargo volume met 89,9% in maart t.o.v. diezelfde maand vorig jaar. Feit is bovendien ook dat een aantal andere Belgische luchthavens kampen met gebrek aan capaciteit en mankracht door o.a. COVID-19. Deze twee factoren leiden tot meer cargovolume in Oostende. Het eerste kwartaal konden we 53% meer cargo optekenen ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2019. Zo verwerkte de luchthaven 9.822 ton ten opzichte van 6.420 ton in Q1 2019.
Vooruitzichten
Gezien het strategische belang van onze regionale luchthaven hebben wij dan ook, in nauw overleg met de Vlaamse en de Federale Overheid, geen kostbare tijd verloren om onze verantwoordelijkheid te nemen en te anticiperen in deze uiterst volatiele omstandigheden. Het luchtverkeer op de luchthaven van Oostende is inmiddels sterk gereduceerd en beperkt zich voorlopig enkel tot cargoverkeer en activiteiten op apron 3 zoals general aviation, essentiële helikopter vluchten, etc. Het leek ons dan ook zinvol en nuttig vanuit economisch oogpunt om alle operaties te bundelen binnen het aangepast regime van minimumbezetting van alle personeelsleden. We zijn onze personeelsleden en luchthavengebruikers dan ook erg dankbaar voor de flexibiliteit die ze aan de dag leggen in dit corona tijdperk. Het is duidelijk dat het collectief belang van een goede gezondheid primeert.
Het ziet ernaar uit dat het tweede kwartaal geen ‘walk in the park’ zal zijn voor onze luchthaven. De luchthavendirectie staat in nauw contact met de operatoren, de Vlaamse en de Federale Overheid, om de perspectieven voor de zomerprogrammatie te bespreken.
"Dat we nog enkele weken absolute quarantaine voor de boeg hebben, doet ons realiseren dat het virus hoe dan ook een zware tol eist. COVID-19 verlamt de luchtvaartsector in zijn totaliteit maar we moeten hoopvol zijn en durven stellen dat een groeiende sector als de luchtvaart ook deze crisis zal te boven komen", aldus Marcel Buelens.
Bron : Persbericht LEM Luchthaven Oostende-Brugge dd 02.04.2020